اسماء حسنی کلید فهم برهان‌های الهی در قرآن هستند


آیت‌الله العظمی جوادی آملی:


%d8%a7%d8%b3%d9%85%d8%a7%d8%a1-%d8%ad%d8%b3%d9%86%db%8c-%da%a9%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%81%d9%87%d9%85-%d8%a8%d8%b1%d9%87%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%84%d9%87%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%af


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله العظمی جوادی آملی در تفسیر آیات 72 تا 81 سوره مبارکه یاسین بیان کرد: سر اینکه سوره مبارکه یاسین قلب قرآن است این است که معاد اصلی‌ترین و عنصری‌ترین محور اعتقاد دینی است در این سوره به بیان شفاف به بحث معاد پرداخته شده است.
وی ادامه داد: در جریان وحی و نبوت در این سوره نیز از آغاز این سوره نبوت شروع می‌شود تا شواهد دیگر. اما در جریان معاد فرمود اینها هیچ دلیل عقلی بر نفی ندارند فقط استبعاد می‌کنند و سر مهم بودن جریان معاد این است که همه کارهای انسان وابسته به معاد است اگر معاد برای انسان روشن شود هرگز نه بیراهه می‌رود و نه راه کسی را می‌بندد چون هر کاری که انجام می‌دهد عمل انسان را در رهن خود قرار می‌دهد. اگر انسان بفهمد که در معاد عمل از عامل جدا نیست تلاش می‌کند که جز حق نیاندیشد و در خدمت جامعه باشد.
فراموشی معاد بزرگ‌ترین مشکل انسان است
این مرجع تقلید تصریح کرد: مشکل‌ترین دشواری‌های انسان این است که معاد را فراموش کرده ‌است و فقط می‌داند اجمالا که معادی و روز حسابی هست. خداوند در آیه 26 سوره ص می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ؛ در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏ خواهند داشت» برهان این آیه این است که چون اینها معاد را فراموش کردند به بیراهه رفتند. اهمیت معاد این است که با سرنوشت ابدی انسان سروکار دارد سخن از یکصد سال، هزار سال و میلیارد سال نیست سخن از ابد است و برای اینکه تا ابد راحت باشیم باید فکر ابدی داشته باشیم.
کافران دلیلی برای محال بودن معاد ارائه نکردند
آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: مسئله‌ای که در آیات سوره یاسین مطرح است این است که....

ادامه مطلب ...

جولان ماده مخدر «بی تی» در بین دانش‌آموزان و سوپر مارکت ها!


 

 

پان پراگ (بی تیBT) نام محصولی که بارها بسته خالی سبز رنگش را در خیابان می‌دیدم و نمی‌دانستم چیست، ماده‌ای که ظاهرا مخدری جدید برای نابودی دانش‌آموزان؛ دانشجویان و قشر جوان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نام پان پراگ (بی تی) (BT) را در غول جستجوگر جهان جستجو می‌کنم اما گوگل هم این سرطان و غول بی‌شاخ و دم را به زور می‌شناسد.


این مخدر خطرناک، اما بسیار ارزان که در بسته‌های سبز رنگ و به قیمت کم‌تر از 500 تومان حتی در برخی در  سوپر مارکت‌ها نیز یافت می‌شود، محصول کشور هندوستان است که مخدر‌های مشابه آن نیز در پاکستان و افغانستان تولید می‌شوند و دقیقا همانند مخدر ناس، یعنی از طریق بزاقِ دهان مصرف می‌شود.

هرچند پیش تر برخی رسانه ها اشاره ای به این قبیل ماده مخدر داشتند؛ اما به دلیل برخی کم توجهی ها هنوز این مخدر ارزان قیمت برای عمده مردم و جوانان ناشناخته است.

*اجزای تشکیل دهنده پان پراگ

مواد اولیه این محصول خطرناک، تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه های معطر، ساخارین(ماده بسیار سرطان‌زا) و برای افزایش قدرت نشئه‌گی و سرخوشی ترکیبات مخدر و یا توهم‌زایی چون تریاک و حشیش و ترکیبات شیمیایی دیگری چون آرسنیک، منیزیم، سرب و حتی داروهای روان‌گردان از قبیل اکستازی گزارش شده است.

*کودکان، جامعه هدف بی تی

بزرگ‌ترین فاجعه این مخدر ویران‌گر که در بسته بندی های .....

  ادامه مطلب ...

چه کسانی با تاجی از نور وارد محشر می‌شوند


 سالروز میلاد یازدهمین نور امامت مبارک باد

امام عسکری(ع) می‌فرمایند: آن دسته از علما و دانشمندان شیعیان ما که در رفع مشکلات دوستان و علاقه‌مندان ما تلاش کرده‌اند، در حالتی وارد صحرای محشر می‌شوند که تاج کرامت بر سر نهاده و تمام اهل محشر از آن نور بهره‌مند خواهند شد.

خبرگزاری فارس: احادیثی از امام حسن عسکری(ع)/ چه کسانی با تاجی از نور وارد محشر می‌شوند


* إنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی بَیَّنَ حُجَّتَهُ مِنْ سائِرِ خَلْقِهِ بِکُلِّ شَیء، وَ یُعْطِیهِ اللُّغاتِ، وَمَعْرِفَةَ الاْنْسابِ وَالاْجالِ وَالْحَوادِثِ، وَلَوْلا ذلِکَ لَمْ یَکُنْ بَیْنَ الْحُجَّةِ وَالْمَحْجُوحِ فَرْقٌ.به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در سالروز ولادت با سعادت یازدهمین پیشوای شیعیان جهان، امام حسن عسکری علیه‌السلام، گلچینی از احادیث و سخنان این امام همام را تقدیم عاشقان و پیروان حقیقی ایشان می‌کنیم:

* إنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی بَیَّنَ حُجَّتَهُ مِنْ سائِرِ خَلْقِهِ بِکُلِّ شَیء، وَ یُعْطِیهِ اللُّغاتِ، وَمَعْرِفَةَ الاْنْسابِ وَالاْجالِ وَالْحَوادِثِ، وَلَوْلا ذلِکَ لَمْ یَکُنْ بَیْنَ الْحُجَّةِ وَالْمَحْجُوحِ فَرْقٌ.

امام حسن عسکری(ع) فرمود: همانا خداوند متعال، حجت و خلیفه خود را برای بندگانش الگو و دلیلی روشن قرار داد، همچنین خداوند حجت خود را ممتاز گرداند و به تمام لغت‌ها و اصطلاحات قبائل و اقوام آشنا ساخت و أنساب همه را می‌شناسد و از نهایت عمر انسان‌ها و موجودات و نیز جریان‌ها و حوداث، آگاهی کامل دارد و چنانچه این امتیاز وجود نمی‌داشت، بین حجت خدا و دیگران فرقی نبود./ (الکافی، جلد 1، صفحه 519)

* عَلامَةُ الاْیمانِ خَمْسٌ: التَّخَتُّمُ بِالْیَمینِ، وَ صَلاةُ الإحْدی وَ خَمْسینَ، وَالْجَهْرُ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم، وَ تَعْفیرُ الْجَبین، وَ زِیارَةُ الاْرْبَعینَ.

علامت و نشانه ایمان پنج چیز است:....  ادامه مطلب ...

گزیده ای از فصول بخش اول کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات


فصل ششم«خوردن و آشامیدن 


دربارۀ اهمیت "گردآوری خرده های غذا" نیزکه یکی دیگر از موضوعات این فصل می باشد، رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:
 
هرکس ریزه‌های سفره را بخورد خدا او را بیامرزد.همچنین آن حضرت به امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود: غذایی را که در سفره‌ات می‌ریزد بخور، چرا که فقر را از تو دور کند و آن مهریهٴ حورالعین است و هرکس آن را بخورد قلبش سرشار از علم و حلم و ایمان و نور شود.
 

در انتهای این فصل به "سیرۀ پیامبر در خوردن و آشامیدن" اشاره شده که روایتی در این زمینه تقدیم می گردد:
 
امیرمؤمنان (سلام الله علیه) می‌فرماید: برای پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) غذایی آوردند. آن حضرت انگشت خود را در آن فرو برد و چون دید داغ است فرمود: بگذارید سرد شود که برکتش بیشتر است؛ خدا غذای داغ به ما نداده است. همچنین آن حضرت هنگام آب نوشیدن در ظرف آب تنفس نمی‌کرد و هنگام تنفس ظرف را از دهانش دور می‌کرد.
 
به حول و قوه الهی در نوشته های آتی تلاش خواهیم کرد تا به فصل های دیگر بخش اول این کتاب پرداخته و قسمت های منتخبی از آن را تقدیم شما خوبان گردانیم


محتوای کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از آثار حضرت آیت الله جوادی آملی برگرفته از آیات قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام) می باشد که در آن بیش از شش هزار روایت نقل شده است لذا بر خود لازم دانستیم که جهت آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان و کاربران محترم به معرفی اجمالی فصول و موضوعات بخش نخست این کتاب اقدام کنیم.
 

فصل ششم«خوردن و آشامیدن»
 
خوردن و آشامیدن درنگاه دین بهره‌گیری از نعمت الهی در مسیر بندگی خداست، از همین رو در آموزه‌های دینی برای این رفتار توصیه‌هایی آمده است؛ از جمله نهی از خوردن و آشامیدن به سان بیگانگان؛ امام صادق (سلام الله علیه) می‌فرماید: امیرمؤمنان(سلام الله علیه)پیوسته می‌فرمود: اموراین امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود، مادامی که به سان عجم‌ها[بیگانگان] غذا نخورند و لباس نپوشند، پس هرگاه چنین کردند خدا خوارشان می‌کند.
 

در ابتدای این فصل، "برخی آداب غذا خوردن" با عناوینی چون:حلال خواری،شست و شوی دست،گفتن بسم الله، سپاسگزاری،راه نرفتن،نایستادن و... توجه خوانندگان محترم را به خود جلب می کند که در ذیل به پاره ای از فرمایش بزرگان دین می پردازیم:
 

حلال‌خواری: در حدیث معراج آمده است:

 

ادامه مطلب ...