ایران، آمریکا و متحدانش بدون توافق هسته‌ای چه خواهند کرد؟

یک اندیشکده آمریکایی با شبیه‌سازی عدم دستیابی به توافق هسته‌ای به بررسی واکنش طرفین مذاکرات و پیامدهای آن پرداخت.


اندیشکده کارنگی در مقاله‌ای به قلم کورنلیوس آدِبار نوشت: اکنون، با توجه به اندک زمانی که از ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ باقی‌مانده است و تردیدهای فراوان در خصوص اینکه توافقی حاصل می‌شود یا نه، زمان خوبی است که رویکرد تهران درصورتی‌که توافق به دست نیاید را بررسی کنیم؛ بسیاری از تحلیل‌های صورت گرفته در این خصوص بررسی‌هایی کوتاه‌مدت درباره اتفاقات پس از شکست مذاکرات هستند. ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت، آمریکا بر حجم تحریم‌ها خواهد افزود و سایرین نیز – از اروپا گرفته تا هند و چین – نیز واکنش نشان خواهند داد. ماهیت این واکنش‌ها وابسته به تفسیر این است که چرا توافق جامع حاصل نشده است؛ و این ارزیابی به اینکه دولت ایران و هماوردان آن چه انجام خواهند داد وابسته است.


  ایران در صورت عدم تحقق توافق موقعیتی بهتر از غرب خواهد داشت

واکنش‌های شخصی، سیاست‌ها و محیط اقتصادی پیرامون مذاکره نشان می‌دهد ایران در صورت عدم تحقق توافق موقعیتی بهتر از غرب، به‌خصوص دولت آمریکا، خواهد داشت. اگر توافق حاصل نشود، تهران جهان را با جنگی لفظی خود همراه خواهد ساخت و شرایطی ایجاد می‌شود که یافتن حقیقت در آن میان دشوار است. واکنش خودمحورانه تنها نتیجه معکوس خواهد داشت؛ بلکه متحدان دو سوی آتلانتیک باید تنش‌‌های احتمالی برآمده از شکست مذاکرات را مدیریت کند.  ادامه مطلب ...

چگونگی شهادت حضرت امام سجاد علیه السلام

بدان که در وفات آن حضرت ما بین علما اختلاف بسیار است. و مشهور آن است که در یکى از سه روز بوده: دوازدهم محرّم، یا هیجدهم، «1» یا بیست و پنجم‏ «2» آن، سنه نود و پنج، «3» یا نود و چهار، و سال وفات آن حضرت را سنة الفقهاء مى‏گفتند از کثرت مردن فقها و علما.

در مدّت عمر شریف آن حضرت نیز اختلاف است، اکثر پنجاه و هفت سال گفته‏اند. «4» و شیخ کلینى به سند معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده که حضرت على بن الحسین علیه السّلام را در وقت وفات پنجاه و هفت سال بود، و وفات آن حضرت در سال نود و پنج واقع شد. و بعد از امام حسین علیه السّلام سى و پنج سال زندگانى کرد. «5»

[سبب وفات آن حضرت‏]

از اخبار معتبره که بر وجه عموم وارد شده ظاهر مى‏شود که آن حضرت را به زهر

______________________________ (1) نک: کفایة الطالب، 454؛ بحار الأنوار، ج 46، ص 152 به نقل از آن.

(2) نک: فرق الشیعة نوبختى، ص 66؛ التهذیب، ج 6، ص 77؛ مسار الشیعة، ص 26؛ الارشاد مفید.

(3) نک: الکافى، ج 1، ص 468؛ اثبات الوصیة، ص 171؛ التهذیب، ج 6، ص 77.

(4) تذکرة الخواص، ص 332.

(5) الکافى، ج 1، ص 360.

___________________________________

شهید کردند. «1»

و ابن بابویه و جمعى را اعتقاد آن است که ولید بن عبد الملک آن حضرت را زهر داده، «2» و بعضى هشام بن عبد الملک گفته‏اند. «3»

و ممکن است که هشام بن عبد الملک به جهت آن عداوت و بغضى که از آن حضرت در دل گرفت از آن روزى که آن حضرت در طواف کعبه استلام حجر کرد و هشام نتوانست، و فرزدق شاعر آن جناب را به آن اشعار معروفه مدح کرد چنان که در فصل معجزات آن حضرت به آن اشاره شد. به این سبب و سبب‏هاى دیگر برادر خود ولید بن عبد الملک را که خلیفه آن زمان بود وادار کرده باشد که آن حضرت را زهر دهد. پس هر دو آن حضرت را زهر داده‏اند و صحیح است نسبت قتل آن حضرت به هر دو تن.

ادامه مطلب ...

آیا ایران، بهترین و آخرین فرصت آمریکا برای شکست داعش است؟

eshraf.ir-ایران،-بهترین-و-آخرین-فرصت-امریکا-برای-شکست-داعش

قدرت آتش ایالات متحده به تنهایی برای شکست داعش کافی نیست. آمریکا نیاز دارد که با ایران همکاری کند اگر چه خوشایند آن نباشد.

زمانی که نامه محرمانه اوباما به آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران در رسانه ها افشا شد، عکس العمل هایی قابل پیش بینی به همراه داشت: اسرائیل عصبانی شد. عربستان سعودی از خشم کبود شد. و میت رامنی هم بهت زده شد. رامنی که در شورای آمریکایی اسرائیلی تبار سخنرانی می کرد، اقدام اوباما را “حیرت آور” و “یک اشتباه بزرگ” توصیف کرد. نامزد سابق جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: “ارائه این پیشنهاد که ما می توانیم به گونه ای با یکدیگر همکاری کنیم چیزی است که ورای حیطه (ممکن) است، من وقتی این موضوع را شنیدم، بهت زده شدم، من واقعا نمی توانم این موضوع را درک کنم.

اجازه بدهید به میت رامنی در فهم این مسئله کمک کنیم....  ادامه مطلب ...

بروکینگز مطرح کرد چرا نامه اوباما به رهبر ایران یک اشتباه بود؟

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب عنوان کرد که این کار باعث تحقیر بیشتر آمریکا شد. 

به گزارش اشراف، اندیشکده بروکینگز در یادداشتی به قلم سوزان مالونی کارشناس مسائل حوزه ایران در مرکز مطالعات خاورمیانه این مؤسسه نوشت: در حالی که چند هفته بیشتر تا ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای باقی نمانده و شکاف‌هایی بزرگ همچنان بین طرفین وجود دارد، بنا بر گزارش‌ها رئیس‌جمهور «باراک اوباما» ماه گذشته درخواستی کتبی از رهبر معظم ایران «آیت‌الله خامنه‌ای» داشته است. این کار نشان از سوء فهمی عمیق درباره رهبری ایران است و احتمالاً به‌جای اینکه راه‌حلی برای موضوع هسته‌ای ایران و سایر اهداف آمریکا در خصوص ایران باشد مانعی بر سر این راه خواهد بود. اگر خبرها درست باشد این نامه از آیت‌الله «خامنه‌ای» می‌خواهد در عوض همکاری دوجانبه برای مقابله با داعش بر سر مسئله هسته‌ای کنار بیاید. این چهارمین بار است که «اوباما» علاوه بر نامه­نگاری­ها میان او و رئیس‌جمهور «حسن روحانی»، به «آیت‌الله خامنه‌ای» نامه نوشته است.

  ادامه مطلب ...