رمز و راز مخفی بودن شب قدر از زبان امیر‌المؤمنین علی علیه السلام

ارسال به دوستان
شهادت مولای متقیان امیر مومنان علی علیه السلام بر آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه بشریت تسلیت باد

 پروردگار درباره علت برتری شب قدر می‌فرماید: «براى این که در این شب، فرشتگان و روح به اذن بارى تعالى هر امرى را فرود مى‌آورند»، اما این چه سری است که از سوی خداوند، سه شب به عنوان لیالی قدر مطرح می‌شود؟

خبرگزاری فارس: رمز و راز مخفی بودن شب قدر از زبان امیر‌المؤمنین(ع)

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، از مجموع روایت‌هاى وارد شده و سیره پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) و اصحاب مى‌توان گفت: شب قدر بودن، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، یقینى است و شب‌هاى نوزدهم و بیست و یکم وسیله‌اى براى دست یافتن به آن است.

از امام صادق (ع) در این باره روایت شده است که فرمودند: «التَّقْدیرُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشْرٍ، وَالاِبْرامُ فی لَیْلَةِ اِحْدی وَعِشْرینَ وَالْاِمْضاءُ فی لَیْلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرینَ»؛ اندازه گیرى و تقدیر امور در شب نوزدهم انجام و سپس در بیست و یکم، ابرام و مهیا براى امضا مى‌شود و آن گاه در شب بیست و سوم، امضا خواهد شد.

در شب بیست و سوم ماه رمضان، همچون شب‌های نوزدهم و بیست و یکم بر انجام غسل، شب زنده‌دارى، خواندن صد رکعت نماز، زیارت امام حسین (ع)، خواندن سوره‌هاى «عنکبوت» و «روم» و «دُخان»، خواندن هزار بار سوره قدر و دعا براى امام زمان (عج) تاکید زیادی شده است.

اما چرا شب قدر بهتر از هزار ماه است؟... 

ادامه مطلب ...

میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک

SMS Valadat Imam Hasan مجموعه اس ام اس های ولادت امام حسن مجتبی (ع)

دوران کودکی و نوجوانی امام حسن مجتبی (ع) در زمان پیامبر اکرم (ص)

 

امام حسن (ع) مدت هفت سال و شش ماه ازعمر شریف خود را در کنار جدش رسول خدا (ص) و دامان پر مهر آن بزرگوار گذراند. شاید بهترین دوران زندگی آن امام همام ، همان چند سال بود ، که از هر جهت مورد محبت افراد خانواده ، به خصوص جد بزرگوار خود قرار داشته است. 
پیامبر اکرم (ص) آن چنان به حسن عشق می ورزید که او را « ریحانه » خود که کتابهای تاریخی و روائی به کرات به آن اشاره کرده اند که به برخی از آنها می پردازیم...                                                                                                                       


 

 

ادامه مطلب ...

سؤال‌هایی که روز قیامت پرسیده می‌شود

مصادیق امانت در قرآن 


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، ماه رمضان فرصتی دوباره است تا انسان به مصحف آسمانی نگاهی دوباره داشته باشد تا علاوه بر قرائت روزانه قرآن کریم، با دقت بیشتری به بیان و اهداف آیات توجه کند. پس چه نیکوست در ماه مهمانی خدا، هر روز دقایقی را با قرآن و تفسیر حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی از آن سپری کنیم.

*امانت و انواع آن

«إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا»

همانا خداوند فرمانتان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بدهید و هرگاه میان مردم داوری کردید، به عدل حکم کنید، چه نیک است، آنچه خداوند شما را به آن پند می‌دهد، بی‌گمان خداوند شنوای بیناست.

امانتداری و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه‌های مهم ایمان است، چنان‌که خیانت به امانت، علامت نفاق است، در حدیث است: به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید، بلکه به راستگویی و امانتداری آنان بنگرید.

در روایات متعدد، منظور از امانت، رهبری جامعه معرفی شده که اهلش اهل بیت (ع) هستند، این مصداق بارز عمل به این آیه است.

آری، کلید خوشبختی جامعه، بر سر کار بودن افراد لایق و رفتار عادلانه است و منشأ نابسامانی‌های اجتماعی، ریاست نااهلان و قضاوت‌های ظالمانه است...


ادامه مطلب ...

بزرگان چگونه در «رمضان» شیطان را به زنجیر می کشند؟


به گزارش خبرگزاری فارس، تازه‌ترین جلسه درس اخلاق آیت‌الله روح‌الله قرهی با موضوع «ماه مبارک رمضان، شروع و آغاز تقوا برای تخلّق به اخلاق الهی» در مهدیه القائم المنتظر(عج) حکیمیه برگزار شد که مشروح آن در پی می‌آید:

  

تزکیه زمینه رسیدن به علم و حکمت

«کُتِب عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَماکُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ». پروردگار عالم باب تقوا را در ماه ضیافتش قرار داد. آن‌ها که می‌خواهند متخلّق به اخلاق الهی شوند و تزکیه را به عنوان تنها راه رسیدن به خلافت اللهی؛ خلیفه پروردگار عالم شدن می‌دانند و این رسیدن به خلافت اللهی باید حتماً علم و رحمت الهی را در برداشته باشد و تا انسان تزکیه نشود و متخلّق به اخلاق الهی نگردد، هیچ‌گاه به علم و حکمت نخواهد رسید، آنچه قرآن کریم و مجید الهی می‌فرماید، این است که آغاز این که انسان بتواند به آن مقام برسد، تقواست و این تقوا آغاز و ابتدایش - اگر انسان برسد، چون «لعلّ» است - در شهرالله است؛ در این ماه باعظمتی که به مهمانی حضرت حق دعوت شده‌اید «دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ».

آن مهمانی زیبایی که آن‌قدر عالی است که اولیاء الهی که هیچ‌گاه برای طول عمر خودشان دعا نمی‌کردند، از جمله آن‌ها علّامه بحرالعلوم یا بالجد مقدّس، مقدّس اردبیلی(اعلی اللّه مقامهما الشّریف و سلام اللّه علیهما)، وقتی به رجب المرجّب می‌رسیدند، به ذوالجلال و الاکرام عرضه می‌داشتند: خدا! حالا که لطف کردی، محبّت کردی، بزرگواری کردی، ما را زنده نگاه داشتی، عاجزانه از تو درخواست می‌کنیم توفیق مرحمت کنی، ماه مبارک رمضان را درک کنیم. حالا که عمر ما را نگرفتی، محبّت کن عمر ما را نگیر، ماه مبارک را درک کنیم، این ماه عظیم، ماه ضیافت الله، ماهی که آغازش انسان را به آن تقوای حقیقی الهی می‌رساند...


ادامه مطلب ...