آیات و روایات یتیم و یتیم نوازی

  


 

وَ إِذْ أَخَذْنا میثاقَ بَنی‏ إِسْرائیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ ذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکین‏[1]

(و به یاد آورید زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید و به پدر و مادر و یتیمان و بینوایان نیکی کنید).

این آیه شریفه احسان به چند گروه از جمله یتیمان را از وظایف ضروری اهل ایمان و از مصادیق اعمال شایسته دانسته است چرا که بندهای این میثاق عام بوده و اختصاص به بنی اسرائیل ندارد، بلکه از اصول حقیقی دین الهی است که در همه شرایع مقدسه بوده و ثابت وغیر قابل تغییر است.

قرآن کریم با تعبیرات گیرا و گویا مسئولیت مردم و دولت اسلامی را نسبت به ایتام بر شمرده است. این کتاب مقدس و آسمانی با برترین شیوه از ایتام تجلیل کرده و رسیدگی به امور مادی و معنوی ،فردی و اجتماعی آنان را مورد تاکید قرار می دهد و کوتاهی در امر سرپرستی آنها را مورد توبیخ و موجب کیفر دنیوی و اخروی دانسته است.

ادامه مطلب ...

تقوا یعنی پرهیز با حرکت نه پرهیز با سکون(تفسیر قرآن)

 


تفسیر قرآن از نگاه آیت‌الله خامنه‌ای(۱)

 رهبر معظم انقلاب در جلسه هشتم تفسیر قرآن از واژه تقوا به پرهیز با حرکت، نه پرهیز با سکون تعبیر کردند.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسات تفسیر قرآن به تبیین واژه‌های بنیانی کلام‌الله‌مجید می‌پردازند . خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) بر آن شد، تا هر از چندگاه، نظرات معظم‌له را در موضوعات و واژه‌های مختلف قرآنی به مخاطبین خود ارائه دهد.

متن ذیل نظرات ایشان در مورد کلمه تقوا است که در جلسه هشتم تفسیر قرآن بیان شده است:

درمورد تقوا : چون کلمه تقوا یک سخن تکرار شونده است و فرهنگ تقوا در جامعه خیلی تکرار می‌شود، من اصرار دارم شما آن نکته‌ی حرف مرا دریابید، و لذا مقصود را درست توجه کنید! من گفتم تقوا را می‌توانیم اینطور معنی کنیم که شما بفهمید. اما واژه گزینی برای ترجمه یک معنی دیگر است.

ادامه مطلب ...

تفاوت رجعت با قیامت/ نظر آیت‌الله شاه‌آبادی درباره رجعت مؤمنان

 

«رجعت» یکی از مراتب روز قیامت است، هر چند از نظر بروز و ظهور حقایق در مرحله پایین‌تری است؛ زیرا در ایام رجعت امکان فساد و فتنه‌انگیزی هست، اما در قیامت شرارت و فساد هم وجود ندارد.

ادامه مطلب ...