فضایل و کرامات امام جوادعلیه السلام


ولادت امام الکریم حضرت امام محمدتقی الجوادعلیه اسلام بر امام عصر مهدی موعود عج الله التعالی فرج الشریف و همه شیعیان و دوستدارانشان مبارک

از جانب مادرم فاطمه - سلام الله علیها - طواف کنید

1 - موسی بن قاسم گوید: به أبی جعفر ثانی (امام جواد) - علیه السلام - گفتم: خواستم بعوض شما و پدرتان طواف کنم، ولی می گویند از طرف اوصیاء، طواف صحیح نیست؛ فرمود: نه، هر قدر بتوانی طواف کن، این کار جایز است.
بعد از سه سال، به آن حضرت گفتم: من از شما اجازه خواستم که از جانب شما و پدرتان طواف کنم، اجازه فرمودی، آنچه خدا خواست از طرف شما طواف کردم، بعد چیز دیگری به نظرم آمد و به آن عمل کردم؟ امام فرمود: آن چیست ؟
گفتم: یک روز از طرف رسول الله - صلی الله علیه و آله - سه بار طواف کردم، در روز دوم از طرف امیرالمؤمنین - علیه السلام - طواف به جای آوردم، در روز سوم از جانب امام حسن و در روز چهارم از طرف امام حسین، روز پنجم بعوض علی بن الحسین، روز ششم از أبی جعفر محمد بن علی، روز هفتم از جعفر محمد، روز هشتم از جانب پدرت موسی بن جعفر روز نهم از جانب پدرت علی بن موسی، روز دهم از جانب شما ای آقای من!. اینها آنان هستند که به ولایتشان عقیده دارم.
فرمود: آن وقت به خدا قسم به دینی اعتقاد داری که خداوند از بندگان غیر آن را قبول ندارد، گفتم: گاهی هم از جانب مادرت فاطمه - سلام الله علیها - طواف کردم وگاهی نکردم، فرمود: این کار را زیاد کن، این انشاء الله أفضل اعمالی است که می کنی.[1]
نامه امام رضا - علیه السلام - به پسرش امام جواد - علیه السلام -
2 - أبی نصر بزنطی فرموده: نامه امام رضا - علیه السلام - را خواندم که به پسرش امام جواد نوشته بود: به من خبر رسید که چون سوار شدی غلامان تو را از در کوچک بیرون می کنند، این کار از بخل آنهاست، تا کسی از تو خیری نبیند، تو را به حق خودم قسم می دهم دخول و خروجت فقط از در بزرگ باشد و چون سوار شدی مقداری پول طلا و نقره همراهت بردار تا هر که سؤال کند چیزی به او بدهی.
هر که از عموهایت از تو احسانی خواست کمتر از پنجاه دینار نده، بیشتر از آن به اختیار توست، هر که از عمه هایت چیزی از تو خواست کمتر از بیست و پنج دینار نده، زیادی به اختیار توست، من می خواهم خدا تو را رفعت بخشد، انفاق کن، از جانب خدا از تنگدستی نترس.[2]
نامه امام جواد - علیه السلام - به حاکم سجستان
3 - مردی از بنی حنیفه گوید: در اولین سال خلافت معتصم عباسی که امام جواد - علیه السلام - به حج رفته بود، با وی رفیق راه بودم روزی در سر سفره طعام که عده ای از رجال خلیفه نیز بودند، گفتم: فدایت شوم، والی ما مردی است که شما اهل بیت را دوست دارد و من به دفتر او مالیات بدهکارم، اگر صلاح بدانید نامه ای بنویسید که به من ارفاق کند.
امام فرمود: من او را نمی شناسم،گفتم: فدایت شوم، او همانطور است که گفتم:...  
ادامه مطلب ...

هنگام حج موی آدم علیه السلام را چه کسی تراشید؟

ابوالحسن علی بن محمد بن علی بن موسی(ع) مشهور به امام هادی(ع) فرزند امام جواد(ع) و دهمین امام و پیشوای شیعیان است. از ایشان با عنوان امام علی النقی(ع) نیز یاد می‌کنند. امام هادی(ع) از سال 220 تا 254 هجری قمری به مدت 34 سال امامت شیعیان را بر عهده داشت.

بیشتر سال‌های دوره امامت این امام همام در سامرا، تحت نظارت مستقیم حاکمان وقت سپری شد. زمان امامت ایشان همزمان با حکومت چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل عباسی بود. بارگاه امام هادی(ع) که به حرم عسکریین مشهور است، در شهر سامرا قرار دارد.

آنچه در ادامه می‌خوانیم گذر کوتاهی بر سیره و اخلاق امام هادی علیه‌السلام است:

قطب راوندی می‏‌گوید: خصال پسندیده امامت، فضل، علم، صفات نیکو و اخلاق حسنه امام هادی مانند پدران بزرگوارش بود. موقعی که شب فرا می‏‌رسید آن حضرت متوجه قبله می‏‌شد و مشغول عبادت و اطاعت پروردگار سبحان می‏‌شد و ساعتی از عبادت باز نمی‏‌ایستاد. آن حضرت جبه پشمینه‏‌ای می‏‌پوشید و بالای سجاده‏‌ای از حصیر می‏‌ایستاد.

صدوق در کتاب «امالی» خود از ابوهاشم جعفری روایت می‏‌کند که گفت: یک وقت فقر و فاقه شدیدی به من روی آورد. به حضور حضرت هادی(ع) شرفیاب شدم، آن بزرگوار اجازه نشستن به من داد، همین که نشستم فرمود: ای ابوهاشم شکر کدام نعمت‏‌هایی را که خدا به تو عطا فرموده می‏‌توانی ادا کنی؟ ابو هاشم می‌گوید: من ندانستم چگونه پاسخ دهم ناگاه دیدم آن حضرت آغاز سخن نمود و فرمود: خدا به تو ایمان داده و به وسیله ایمان، آتش جهنم را بر بدن تو حرام کرده، عافیت و سلامتی را به تو مرحمت نموده و بدین وسیله تو را توفیق عبادت و اطاعت داده و صفت قناعت به تو مرحمت فرمود و بدین وسیله آبرو و حیثیت تو را حفظ کرده است، ای ابو هاشم! من بدین لحاظ در سخن گفتن بر تو سبقت گرفتم که گمان می‏‌کردم تو می‌‏خواهی از آن خدای شکایت کنی که این همه نعمت به تو ارزانی داشته است. اکنون دستور داده‌‏ام که مبلغ صد دینار زر سرخ به تو بدهند، موقعی که آن مبلغ پول را به تو دادند آن را بپذیر.

* ماجرای یاقوت بهشتی جبرئیل

یک روز «یحیی بن اکثم» در مجلس واثق بالله که از خلفای بنی عباس به شمار می‌‏رفت، حاضر شد. در آن مجلس که دانشمندان و فقیهان حضور داشتند، گفت: هنگامی که حضرت آدم اعمال حج را انجام می‏‌داد،...  ادامه مطلب ...

دایناسور خوب و القای داروینیسم (The Good Dinosaur 2015)

سالروز شهادت جد بزرگوار امام عصر عج الله تعالی فرج الشریف حضرت امام هادی علیه السلام تسلیت باد

نقد و بررسی انیمیشن دایناسور خوب 
کارگردانباب پترسون
تهیه‌کنندهدنیس ریم
نویسندهمگ لفاوه
داستان
بازیگرانلوکاس نف
جان لیسگو
فرانسیس مک‌دورمند
نیل پاتریک هریس
جودی گرر
بیل هادر
موسیقیمیخائل دانا
جف دانا
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهوالت دیزنی پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵
مدت زمان
۱۰۰ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۰۰ میلیون دلار
فروش گیشه۳۲۵/۴ میلیون دلار

خلاصه داستان: دایناسور خوب (به انگلیسی: The Good Dinosaur) نام انیمیشن کوتاه محصول مشترک کمپانی والت دیزنی پیکچرز (به انگلیسی:Walt Disney Pictures) و پیکسار (به انگلیسی: Pixar Animation Studios) می‌باشد که به کارگردانی پیتر سون (به انگلیسی: Peter Sohn) ساخته شده است. این پویانمایی، داستان هیجان‌انگیر و طنز‌آمیز درباره‌ی یک دایناسور دوست‌داشتنی به نام آرلو (به انگلیسی: Arlo) است که قلبی بزرگ و مهربان دارد. پس از یک واقعه تکان‌دهنده، خانواده‌ی آرلو از هم می‌پاشد و او سفر فوق‌العاده‌ای را آغاز می‌کند که در طول آن یک پسر با او همراه می‌شود و…

 

روایت تاریخ زمین همواره با جذابیت‌های ویژه‌ای همراه بوده است. در این زمینه مدام پرسش‌هایی چون جهان پیش از انسان چگونه به وجود آمده و چگونه تا به امروز ادامه داشته است ذهن آدمی را به خود مشغول ساخته و او را در یافتن پاسخی مناسب به تلاش و تفکر واداشته است. علومی همچون باستان‌شناسی و زیست‌شناسی به فراخور جهان‌بینی با استناد به آثار و بقایای به‌جای مانده از گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی به بیان ایده‌های مدنظر خود پرداخته و هر یک پاسخ‌هایی پیرامون شکل‌گیری جهان و تاریخ تطور و تغییر آن ارائه نموده‌اند. سینما نیز به‌تبع وظیفه‌ی ذاتی خود که بازتاباندن و انتشار عمق نگاه و جهان‌بینی به زبانی قابل‌فهم برای مردم در چارچوبی هنری است، به این عرصه واردشده تا به القای نگرش‌های متنوع به جهان بپردازد. سینما تابعی است از نوع نگاه به جهان. سینما تابعی از تفکرات و اعتقادات است که در مرزهایی معینی از فهم و معرفت بشر ظهور یافته‌اند. مرزهای فکری همچون مرزهای جغرافیایی قابل‌تمییزند لذا نمی‌توان التقاط فکری را راهی مناسب برای تبیین جهان‌بینی‌ها دانست.

قصه‌ی «دایناسور خوب» درست در مقطعی از زمان شکل می‌گیرد که هیچ‌گونه سند متقنی از کنار هم قرارگیری موجوداتی که در فیلم به تصویر کشیده می‌شوند، وجود ندارد. ازاین‌رو «دایناسور خوب» داستانی تخیلی و به‌دوراز واقعیت‌های تاریخ زمین است. بر اساس یافته‌ها موجوداتی که دایناسورها نام‌گرفته‌اند میلیون‌ها سال پیش بدرود حیات گفته و پس از دوره‌ی زمانی مشخص اثری از آن‌ها دیده نشده است. در «دایناسور خوب» مخاطب با قصه‌ای روبروست که در ظاهر واقعیت ندارد اما با تأملی در باطن آن می‌تواند به مفاهیمی دست یابد که نه مبتنی بر تاریخ تطور دایناسورها بلکه بر بستر تاریخ تطور بشر ساخته‌وپرداخته شده است.

«دایناسور خوب» روایتی است خیال‌پردازانه از زندگی بشر؛ اما کدام بشر؟ مگر دایناسورها در دامنه‌ی گونه‌های حیوانی منقرض‌شده جای نمی‌گیرند پس چگونه می‌توان پذیرفت که دایناسورها نقش انسان‌ها را بازی می‌کنند و قرار است مخاطب را در جریان نوعی جهان‌بینی قرار دهند؟

ظاهراً در انیمیشن اثر برجسته‌ای از انسان‌ها نیز یافت می‌شود اما محور داستان حول شخصیت دایناسوری به نام «آرلو» شکل می‌گیرد.

arlo

«اسپات» که نام خود را مدیون آرلو دایناسور خوب قصه است نیز، گونه‌ای حیوان است که در تلقی داروینیستی بشر خوانده می‌شود.... 

ادامه مطلب ...