جوشش درونی شهیدآوینی، سفارشی نبود

در برنامه «هفت» مریم امینی (همسر شهید سیدمرتضی آوینی) به واکاوی شخصیت سیدشهیدان اهل قلم و بررسی دیدگاه‌های ایشان پرداخت.

امینی درباره آشنایی و شروع زندگی با شهید آوینی گفت: حدود42  سال از شروع آشنایی ما می‌گذرد. در شانزده سالگی با شهید آوینی آشنا شدم و بعد از چهار سال، زندگی مشترک را آغاز کردیم.

وی در خصوص رابطه‌اش با شهید و تلقی‌اش از رابطه مرید و مرادی، گفت: به خاطر جذابیت و رفتار خاص ایشان که به شهیدآوینی نوعی کاریزما بخشیده بود، این رابطه سبب می‌شد همواره از لحاظ فکری با شهید آوینی تحت تأثیر عقاید ایشان باشم.

امینی بیان کرد: شهیدآوینی زندگی پرفراز و نشیبی داشت، باتوجه به اینکه از یک آدم واحد و جوهر وجودی صحبت می‌کنیم که از مرحله‌ای به مراحل بالاتر ارتقاء یافته است. شهید آوینی در سن 18 سالگی وارد رشته معماری دانشگاه هنرهای زیبا شد و تحصیلش در این رشته، ده سال طول کشید.

امینی در خصوص رفتار شهید آوینی گفت:   ادامه مطلب ...

چکار کنیم لذت شیرینی گناه از وجودمان برود ؟

حجت الاسلام والمسلمین نقویان در برنامه سمت خدا مورخ 19 آبان 1388

اولا شیرینی باید باشد . اگر این شیرینی برود ، دیگر ترک گناه ثوابی ندارد . اگر یک خربزه تلخ و ترشیده باشد و بچه ای که این خربزه دوست دارد ، این را نخورد ، هنر نکرده است . یا بچه سرما خورده و خربزه را نمی خورد . خوب هنر کرده ؟ اگر خربزه شیرین بود و تو به دنبالش نرفتی و نخوردی خیلی مزه دارد . امیر المومنان در باب توبه می فرمایند : گوشتهایی که از گناه در تنت روییده ، باید آب بشود . یک نگاه نامشروع هم لذت دارد و گوشت تن من میشود . وقتی غیبت کسی را می کنم و آبروی او را می برم و دلم خنک میشود ، این هم گوشت تن شما میشود . اتفاقا غیبت هم نوعی خوردن است . یک دروغ و یک غیبت خوردنی میشود . منتهی این ها خوردنی کاذب است . این خوردنی ها مزه دارد و شکم را هم پُر میکند . خدا میگوید : این ها که خیلی مزه دارد ، رها کن . خدا با انسانهای عاقل صحبت میکند . چطور وقتی شما مریض میشوید به دکتر می روید و داروی تلخ دکتر را هم می خورید . چون سلامتی برایتان مهم است و در دوران پرهیز از چیزهایی که برایت بد است ، پرهیز میکنید . خیلی جاها ما از شیرینی های نامشروع دست بر می داریم . خدا میگوید : تو از این چشم بپوش ، ما چیزهای بهتری به تو میدهیم . بچه های خوب در میهمانی به حرف مادر گوش می دهند و با اشاره مادر چیزی می خورند . بعد که خانه می آیند ، مادر به او خوراکی بیشتری می دهد که آبرویش را در میهمانی حفظ کرده است . خدا می گوید : ما با انسانهای عاقل صحبت می کنیم . انسانهای بی عقل ، از حیوان بدتر هستند . سعدی حکایت شیرینی دارد . کسی آمد خربزه بخرد . قیمت را سوال کرد . فروشنده گفت : اینهایی که این طرف است ، دو تا یک دانگ و آنهایی که آن طرف هستند ، چهار تا یک دانگ میشود . گفت : فرقشان چیست ؟ فروشنده گفت : این ها که دو تا هستند ، از دسترنج خودم است ولی چهارتایی ها را بچه هایم دزدیده اند و آورده اند . طرف گفت : ازاین حرام تر و ارزان تر نداری ؟ حالا که من می خواهم حرام بخورم ، فرقی نمیکند چند تا باشد . یک فضله ی موش در یک لیوان شربت بیفتد ، همه را آلوده میکند . اگر ما بتوانیم با عقلمان به دین نگاه کنیم نه با احساساتمان و بتوانیم آن طرف تر را هم ببینیم ، قطعا گناه نمی کنیم . کسی به گوسفندی سبزی می داد و از آن طرف به او دست می زد که ببیند چاق شده است یا نه . من که شربت تلخ میخورم ، سریعا سلامتی نمی آید ، بعدا می آید ولی شربت تلخ نقد است و سلامتی اش نسیه است . کسی که می خواهد در دانشگاه قبول بشود ، یکسال همه ی تفریحات را بر خودش حرام می کند . او دارد نقد این شیرین را از دست می دهد به امید قبولی نسیه . چرا اینجا این کار را می کنیم ؟ در مورد دین هم ، باید همین کار را انجام بدهیم .

برگرفته از سایت یا مجیر

بهترین و بد‌ترین مخلوقات خدا

 کسانی که از حیوانات بد‌ترند

خداوند در سوره مبارکه بینه به بهترین و بد‌ترین مخلوقاتش اشاره و می‌فرماید: کافران که از هدف و کمال نهایی خود باز مانده‌اند، از حیوانات بدترند. اما کسى که مقام پروردگار در نظرش بزرگ باشد و به دلیل درک این عظمت و بزرگی از او بترسد و مرتکب گناه نشود در بهشت جاودانه می‌شود.

در ادامه انتشار مفاهیم سوره‌های پایانی قرآن کریم که در برنامه فهم زبان قرآن رادیو قرآن پخش می‌شود، مفاهیم آیات پایانی سوره مبارکه «بینه» تقدیم می‌شود.

سوره «بینه‌» سوره‌ای است مدنی که صدمین سوره نازل شده بر قلب پیامبر(ص) است و در قرآن کریم به عنوان نود‌وهشتمین سوره جای گرفته است.

 

 

ترجمه

همانا کسانی که کافر شدند، از میان اهل کتاب و مشرکان، در آتش دوزخ‌اند؛ در حالی که ماندگاران هستند در آن؛ آنان همان بدترین آفریده‌هایند (6) همانا کسانى‌ که ایمان آوردند و انجام دادند شایسته‌ها (کارهاى شایسته) را؛ آنان همان بهترین آفریده‌هایند (7) پاداشِ آنان نزد پروردگارشان باغ‌هاى جاویدی است که جاری می‌شود از زیر آن نهرها. در حالی که ماندگاران‌اند در آن همیشه.... 

ادامه مطلب ...

کاری که ثواب 400 حج دارد!

یکی از مسایلی که در اسلام بر آن بسیار تاکید شده است، نظافت مساجد و رونق دادن به آن‌ها می‌باشد، به نحوی که اجر بسیاری برای این امر در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا از جمله کارهایی که برای آنها ثواب و پاداش فراوان در نظرگرفته شده است جارو کردن مساجد، نظافت آنها و روشن کردن چراغ این اماکن مذهبی و عبادی است.

جارو کردن مسجد

در روایتی از رسول اکرم (ص) آمده است که ایشان فرموده‌اند: "کسی که مسجدی را جارو زند همانند این است که در 400 غزوه با پیامبر شرکت کرده، 400 حج کرده، 400 بنده آزاد کرده، و 400 روز روزه گرفته باشد1".

همچنین فرموده‌اند: " کسی که مسجدی را جارو بزند یا خوشبو کند نامه اعمالش را بدست راستش می‌دهند و روز قیامت از قبر برمی‌خیزد در حالی که بوی خوشی چون بوی «اِذخِر» می‌دهد2".

روشن کردن چراغ مسجد

در این باره نیز از رسول اکرم (ص) نقل شده است که فرموده‌اند: مَن اسرج فی مسجدٍ مِن مساجد الله سراجاً لم تزل الملائکة و حملة العرش یستغفرون له مادام فی ذلک المسجد ضوء مِن ذلک السّراج؛ کسی که مسجدی از مساجد خدا را روشن کند، تا مادامی که نوری از آن چراغ باقی است، ملائک و حاملین عرش برای او استغفار می‌کنند3".

فرش نمودن مساجد

علاوه بر موارد گفته شده پیامبر (ص) دربارهٔ اجر و ثواب کسی که به فرش نمودن مسجدی اقدام نماید، طی روایتی می‌فرمایند: " کسی که در مسجد حصیری پهن کند، تا مادامی که چیزی از آن باقی است، 70 هزار فرشته بر آن نماز می‌خوانند (و او نیز از ثواب آن بهره می‌برد)4".

منابع روایات:

1- الرسالة العلیة،
۶۲

2- همان

3- وسائل الشیعة، ج
۳:۵۱۳

4- کنزالعمال،
۲۰۷۶۷؛ ره رستگاری، ج۱:۱۶۵

 

سه شرط امیرالمؤمنین(ع) برای رفتن به مهمانی


 «هر روزتان نوروز»

یک کارشناس دینی گفت: برای امیرالمؤمنین (ع) هدیه‌ای آوردند، حضرت مناسبت هدیه را سوال کردند، گفتند: «الیوم، النیروز» امروز نوروز است. حضرت در پاسخ فرمودند: اگر نوروز به هدیه دادن است، پس هر روز ما نوروز است.

خبرگزاری فارس: ۳ شرط امیرالمؤمنین(ع) برای رفتن به مهمانی/ ریشه دینی «هر روزتان نوروز»

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی در خصوص جایگاه عید نوروز در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام گفت: سیدبن طاووس(ره) یکی از علمای بزرگ شیعه، خدمت بزرگی به جامعه شیعی نموده و آنچه از میراث گرانبهای اهل بیت(ع) بر جای مانده را جمع آوری کرده و در کتاب‌های متعددی برای ما ثبت و نگهداری کرده است.

وی اظهار داشت: شیخ عباس قمی(ره) صاحب کتاب شریف «مفاتیح‌الجنان» اغلب ادعیه مفاتیح را از آثار سید بن طاووس نقل کرده است؛ در کتاب «اقبال» سید بن طاووس آمده که وجود امام رضا (ع) از اجداد بزرگوارشان روایت کرده‌اند که در ابتدای سال، پیامبر خدا (ص) دعای «اللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلَهُ الْقَدِیمُ وَ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِیدَةٌ» را سه مرتبه می‌خواند، بدین مضمون که؛ خدایا سال نو شده اما تو همان خدای قدیمی هستی، سال‌ها می‌آید و می‌رود اما تو همان خدای ازلی و ابدی خواهی بود.

* سه تقاضای پیامبر اکرم (ص) در آغاز سال نو/ ریشه دینی «هرروزتان نوروز»

این کارشناس دینی که در برنامه «سمت خدا» حضور داشت، عنوان کرد: در واقع حضرت رسول(ص) در این دعا سه خواسته مهم را مدنظر دارند؛ نخست، مبارزه با شیطان بیرونی، دوم مبارزه با دشمن درونی و سوم نتیجه این دو مبارزه که همان مشغول شدن به آنچه که خدا از ما می‌پسندد، است؛ «فَأَسْأَلُکَ فِیهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ الْقُوَّةَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الاشْتِغَالَ بِمَا یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ یَا کَرِیمُ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ»؛ در این سال از تو درخواست مى‏‌کنم حفظ شدنم را از شیطان، و قدرت و غلبه و بر نفس فرمانده به گناه و مشغول بودن به آنچه که مرا به تو نزدیک مى‏‌کند.

وی با بیان اینکه نباید همه چیز را گردن شیطان بیاندازیم، ادامه داد: اکثر ما انسان‌ها گاهی اوقات برای فرار از مسئولیت‌هایمان می‌گوئیم شیطان فریبمان داد در حالی که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَمَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی» وقتی فردای قیامت انسان‌ها می‌گویند شیطان ما را فریب داد و ما مقصر نیستیم، شیطان از خودش دفاع می‌کند و می‌گوید: من فقط شما را دعوت کردم و مجبورتان نکردم و خداوند متعال نیز سخن شیطان را تأیید می‌کند«وَمَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُم».

حسینی قمی گفت: در نگاه دینی می‌توان همه چیز را به عبادت و با توجه به خدا نگریست و به آنها رنگ خدایی بخشید. مرحوم شیخ صدوق در من لایحضره الفقیه آورده که برای امیرالمؤمنین (ع) هدیه‌ای آوردند حضرت مناسبت هدیه را سوال کردند، گفتند: «الیوم النی‌روز» امروز نوروز است حضرت در پاسخ فرمودند اگر نوروز به هدیه دادن است پس هر روز ما نوروز است لذا احتمال می‌رود عبارت «هرروزتان نوروز» برگرفته از این حدیث و احادیث شبیه به آن باشد.

* سه شرط حضرت علی (ع) برای رفتن به میهمانی ... 

ادامه مطلب ...