بهترین و بد‌ترین مخلوقات خدا

 کسانی که از حیوانات بد‌ترند

خداوند در سوره مبارکه بینه به بهترین و بد‌ترین مخلوقاتش اشاره و می‌فرماید: کافران که از هدف و کمال نهایی خود باز مانده‌اند، از حیوانات بدترند. اما کسى که مقام پروردگار در نظرش بزرگ باشد و به دلیل درک این عظمت و بزرگی از او بترسد و مرتکب گناه نشود در بهشت جاودانه می‌شود.

در ادامه انتشار مفاهیم سوره‌های پایانی قرآن کریم که در برنامه فهم زبان قرآن رادیو قرآن پخش می‌شود، مفاهیم آیات پایانی سوره مبارکه «بینه» تقدیم می‌شود.

سوره «بینه‌» سوره‌ای است مدنی که صدمین سوره نازل شده بر قلب پیامبر(ص) است و در قرآن کریم به عنوان نود‌وهشتمین سوره جای گرفته است.

 

 

ترجمه

همانا کسانی که کافر شدند، از میان اهل کتاب و مشرکان، در آتش دوزخ‌اند؛ در حالی که ماندگاران هستند در آن؛ آنان همان بدترین آفریده‌هایند (6) همانا کسانى‌ که ایمان آوردند و انجام دادند شایسته‌ها (کارهاى شایسته) را؛ آنان همان بهترین آفریده‌هایند (7) پاداشِ آنان نزد پروردگارشان باغ‌هاى جاویدی است که جاری می‌شود از زیر آن نهرها. در حالی که ماندگاران‌اند در آن همیشه....  خشنود شد خدا از ایشان و خشنود شدند آنان از او (خدا). آن پاداش هست برای کسى‌ که ترسید از پروردگارش (8)

 

شرح لغات کلیدی

 

بیان آیات

سرانجام مخالفت با حجت‌های الهی و پیروی نکردن از آنها

در درس قبل به این حقیقت اشاره شد که گروهی از اهل کتاب و مشرکان با آنکه منتظر بودند دلیل روشنى از سوى خداوند بیاید، ولى بعد از آمدن «بیّنه » متفرق و پراکنده شدند و هر یک راهى را پیش گرفتند. در این گفتار به عاقبت کسانی اشاره شده است که به این دعوت الهى کفر ورزیدند یا به آن ایمان آوردند اشاره می‌شود.

نخست مى‌فرماید: کسانى از اهل کتاب و مشرکان که به این آیین جدید کافر شدند، در آتش دوزخ‌اند و جاودانه در آن مى‌مانند. سپس درباره علت دچار شدن آنها به عذاب جاودانه می‌فرماید: زیرا آنها بدترین مخلوقات‌اند. کافران از این نظر که مانند حیوانات می‌خورند و بهره جنسی می‌برند، همچون آنها هستند. اما از این نظر که حیوانات به هدفی که برای آن خلق شده‌اند، دست می‌یابند؛ ولی کافران که از هدف و کمال نهایی خود باز می‌مانند، از حیوانات بدترند.

در برابر کافران که بدترین مخلوقات هستند کسانی که به حقیقت انسانی خود پایبند بوده و به خدا و رسولش ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‌اند، بهترین مخلوقات خداوند هستند. در ادامه به بیان پاداش و جزای اهل ایمان و دلیل برخورداری آنان از این پاداش‌ها اشاره می‌کند و می‌فرماید: سزاى آنان نزد پروردگارشان، بوستان‌هاى پایدار بهشتى است، با درختانى انبوه که نهرها از زیر آنها روان است؛ آنجا براى همیشه ماندگارند.

در آنجا خدا از آنان خشنود است و آنان نیز از خدا خشنود هستند. در انتها به علت برخورداری آنها از نعمت‌های مادی و معنوی اشاره می‌کند و می‌فرماید: این پاداش‌ها براى کسى است که مقام پروردگار در نظرش بزرگ باشد و به دلیل درک این عظمت و بزرگی از او بترسد و مرتکب گناه نشود.

 

نمودار آیات

 

در روایت آمده است: وقتی آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» نازل شد، پیامبر اکرم (ص) به امام علی(ع) فرمود: «هوُ أنتَْ و شیِعتَکَُ یوَمْ القیِاَمةَ راضِیینَ مرَضِْییِّنَ». آن، تو و شیعیان تو در قیامت هستید که هم شما از خدا خشنودید و هم خدا از شما خشنود.

برگرفته از سایت فارس

خبرگزاری فارس: بهترین و بد‌ترین مخلوقات خدا/ کسانی که از حیوانات بد‌ترند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد