(آیت الله جوادی آملی)
نمازگزار پس از رجوع از وحدت به کثرت، و از حق به خلق، و از
محو به صحو، و از فنا به بقای بعد از فنا، همراهان خود را میبیند، و در جمع آنها
حضور یافته، بر آنها سلام میکند، و نیز به عنوان سلام تودیع، بر انبیا و فرشتگان
و معصومین(علیهمالسلام) سلام میفرستد. سپس وارد نشئه ملک میگردد، و چون تازه در
جمع آنان داخل میشود، به آنها سلام میکند، زیرا در متن نماز، سرگرم مناجات با
خالق بود: «المُصلّی یناجی ربه»، و با «تسلیم» پایان نماز، سفر چهارم از
اسفار چهارگانه خاتمه مییابد.
صاحب الفتوحات المکیة را که بعد از وی هرچه در زمینه معارف و
اسرار، به تازی و فارسی، یا نظم و نثر، تصنیف یا تألیف شده است، نسبت به نوشتار
شیخ اکبر «چه شبنمی است که در بحر میکشد رقمی»، درباره سرّ سلامِ پایانی، لطیفهای
است به یاد ماندنی که آن را مرحوم قاضی سعید قمی، به عنوان «قال بعض أهل المعرفة»، بدون تعیین نام آن قائل نقل نمود. اصل کلام محی الدین در فتوحات چنین است:
«سلام نمازگزار درست نیست، مگر آنکه در حال نماز از ما سوی الله غایب شده و با
خداوند مناجات کند؛ هنگامی که از نماز منتقل میشود و موجودهای خلقی را مشاهده مینماید،
چون غایب از آنها بود و تازه در جمع آنها حاضر میشود؛ لذا بر آنان سلام میکند، و
اگر نمازگزار همواره با موجودهای خلقی بوده و حواس او متوجه مردم بود، چگونه بر
آنها سلام مینماید، زیرا کسی که در جمع دیگران هماره حاضر است، به آنها سلام نمیکند
و این نمازگزار، باید شرمنده شود، چون با سلام خود ریاکارانه به مردم نشان میدهد
که من در نزد خدا بودم و تازه به جمع شما پیوستم...، و سلام عارف برای انتقال از
حالی به حال دیگر است؛ یک سلام بر منقول عنه، و یک سلام بر منقول الیه... ».
و از روایت عبدالله بن فضل هاشمی از حضرت امام صادق(علیهالسلام)
استفاده میشود که سلام نشانه ایمنی است؛ هم از طرف سلام کننده و هم از طرف جواب
دهنده، و همین نشانه در پایان نماز، به منظور تحلیل کلام آدمی که با
«تکبیرةالإحرام» حرام شده بود، و به قصد در امان بودن نماز، از چیزی که او را تباه
کند، قرار داده شد، و سلام اسمی از اسمای خداست، و از طرف نمازگزار، بر دو فرشته
موکل خدایی فرستاده میشود.
برگرفته از سایت اسرا