عیدی دادن در خانواده های سنتی ایرانی دارای اهمیت و مفهومی در خور توجه است و این باور وجود دارد که گرفتن عیدی از دست کسان مورد احترام از نظر سنی، منزلتی و خویشاوندی تبرک و خوش یمن است.
هدیه و عیدی دادن به مناسبت نوروز رسمی دیرینه است. کتاب های تاریخی از پیشکش ها و بخشش های نوروزی در ادوار پیش از اسلام و بعد از اسلام خبر می دهند، از رعیت به پادشاهان و حکمرانان، از پادشاهان و حکمرانان به وزیران، دبیران،کارگزاران و شاعران و از بزرگترهای خاندان به کوچکترها به ویژه به کودکان.
رسم هدیه دادن نوروزی را، ابوریحان بیرونی از گفته آذر باد موبد بغداد چنین آورده؛ نیشکر در ایران، روز نوروز یافت شد پیش از آن کسی آن را نمی شناخت. جمشید روزی نی ای دید که از آن کمی به بیرون تراوش کرده، چون دید شیرین است امر کرد، این نی را بیرون آورند و از آن شکر ساختند ومردم از راه تبرک به یکدیگر شکر هدیه کردند و در مهرگان نیز تکرار کردند و هدیه دادن رسم شد.(آثار الباقیه، ص 328)
پیشکشی رعیت"تاجر، صنعتگر،کشاورز"و حاکمان ولایت به پادشاهان و خلفا در واقع بخشی از باج و خراج و مالیات سالانه بود که گفته یا نگفته به آن متعهد بودند و خزانه کشور از آن آبادان بود.
ابوریحان بیرونی می نویسد؛ پادشاهان ساسانی آنچه را که پنج روز عید"به ترتیب اعیان، دهقانان،....
رئیس مرکز تخصصی نماز با اشاره به جامعترین دعا در لحظه تحویل سال گفت: از آنجایی که مهمترین دغدغه امام زمان(عج) ظهورشان هست، هنگامی که در تحویل سال «حول حالنا الی احسن الحال» خوانده میشود، دغدغه ما نیز ظهور حضرت حجت(عج) باشد.
حجتالاسلام محمدصادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز در گفتوگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه دعای تحویل سال به نوعی دعای تغییر حالت و تغییر زندگی است، ابراز داشت: دعای تحویل سال به ما میگوید همه امور به دست خداوند است، «حوّل حالنا الى احسن الحال»، بنابراین خواسته ما از درگاه الهی این باشد که حالات، افق دید و نوع نگاه ما به زندگی را عوض کند.
وی در پاسخ به این سؤال که تغییر به سوی بهترین حالات چگونه محقق میشود، افزود: تغییر خانه، موقعیت شغلی و ارتقای زندگی از نوع نگاه مادی متعلق به وجود «من» است، بنابراین ممکن است گامهایی که در این رابطه برداشته شود، همراه با موفقیت باشد، اما در سیر و سلوک معنوی، انسان تغییر حالتهای زندگیش را از امام و حجت زمانش طلب میکند.
حجتالاسلام کفیل با اشاره به تحویل سال در شب جمعه، بیان داشت: در شب جمعه لحظهای که منتظران در انتظار ظهور امام عصر(عج) -همانند جمعههای گذشته- به سر میبرند، این احسن الحال همان پیوند با ولی خداست، یعنی در سایه ارتباط با امام عصر(عج) است که مفهوم بهترین حالت زندگی رقم میخورد.
وی با تأکید بر اینکه هر چقدر پیوند با صاحب زمان و مکان بیشتر باشد، تحول در زندگی محسوستر خواهد بود، ادامه داد: وقتی انسان منتظر، دغدغه زندگیاش را دغدغه حضرت حجت(عج) قرار دهد، نوع افق نگاهش نیز متفاوت خواهد بود، با این وجود همان گونه که خانه خود را برای.....