۷ماده مغذی برای مقابله با خستگی

 

دانش‌وسلامت- اگر بعد از یک پیاده‌روی ساده و انجام کارهای روزمره احساس خستگی زیادی می‌کنید و یا بدون داشتن چرت بعد از ظهر نمی‌توانید روز را به آخر برسانید این امکان وجود دارد که از مشکل خستگی رنج می‌برید. دلایل زیادی برای احساس خستگی وجود دارد: استرس، دارو‌ها، فشارهای کاری، اختلالات خواب یا بیماری. اگر تصور می‌کنید که این احساس خستگی دائمی، مزمن و بیش از حد است به پزشک مراجعه کنید. اما در بیشتر موارد این خستگی مربوط به تغذیه نامناسب است.

بیشتر عادت‌های غذایی رایج انرژی افراد را از بین می‌برند اما خوشبختانه به راحتی می‌توان این مشکلات را رفع و سرزندگی و نشاط را بازیافت.
1) پروتئین: اگر شما برای ناهار یک سالاد سبزیجات ساده می‌خورید و بعد از ظهر نیاز شدیدی به خواب احساس می‌کنید احتمال می‌رود که کمبود پروتئین دارید. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که برای ناهار پروتئین کافی دریافت نمی‌کنند بیشتر از افرادی که بطور مرتب پروتئین دریافت می‌کنند احساس افسردگی، استرس و خستگی می‌کنند و از نظر فیزیکی به اصطلاح «روی فرم» نیستند.
2) آهن: کمبود آهن مهم‌ترین دلیل کم خونی محسوب می‌شود که یکی از عوامل خستگی است. ضعف عمومی، احساس خستگی، رنگ پریدگی و داشتن ناخن‌های شکننده از واضح‌ترین علائم کم‌خونی بشمار می‌رود. اگر احساس کم خونی می‌کنید به پزشک مراجعه کنید. اما در بیشتر مواقع کم خونی به دلیل از دست رفتن خون بدن بوجود می‌آید که با تغذیه خوب رفع می‌شود.
3)کربوهیدرات‌های پیچیده: گلوسید‌ها اصلی‌ترین منبع تأمین انرژی بدن محسوب می‌شوند. اما در حالت عادی ما بیشتر گلوسیدهای ساده مصرف می‌کنیم نه گلوسیدهای پیچیده. در صورتی‌که برای بالا بردن انرژی بدن باید بیشتر گلوسیدهای پیچیده مثل نان سبوس‌دار بجای نان سفید مصرف شود زیرا این مواد مغذی باعث تولید انرژی مرتب و طولانی مدتی می‌شوند.
4)ویتامینC: در قرن هفدهم میلادی زمانی‌که دریانوردان به بیماری اسکوربوت (نوعی بیماری ناشی از کمبود ویتامینC) مبتلا می‌شدند آبلیموترش می‌نوشیدند و بی‌حالی آن‌ها از بین می‌رفت. پژوهش‌های جدید نیز نشان داده است که کمبود ویتامین C باعث خستگی می‌شود. این ویتامین برای سلامت غدد فوق کلیوی لازم است. این غدد از احساس خستگی ناشی از استرس پیشگیری می‌کنند.
5) منیزیم: ملوان زبل حق داشت که اسفناج بخورد. منیزیم یکی از ترکیبات اسفناج است برای ترشح آدنوزین تری فسفات لازم است. این ماده وظیفه تبدیل مواد غذایی به انرژی را بر عهده دارد. زمانی که بدن با کمبود منیزیم مواجه باشد احساس ضعف و خستگی می‌کند.
6) بتاکاروتن: زمانی‌که بشقاب‌هایتان رنگارنگ باشد انرژی بیشتری احساس خواهید کرد. هویج، سیب زمینی شیرین و اسفناج رنگ‌های زیبای خود را مدیون بتاکاروتن هستند و این ماده مغذی سیستم ایمنی ضعیف و افسرده را تحریک و خستگی مزمن را رفع می‌کند.
7)پتاسیم: اگر بدن با کمبود پتاسیم مواجه باشد احتمال احساس ضعف عضلانی و خستگی مفرط بالا می‌رود. پتاسیم به انتقال مواد مغذی به سلول‌ها کمک می‌کند، ضربان قلب و انقباض عضلات را تنظیم کرده و سلامت سیستم عصبی را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که پتاسیم دفع کلسیم را کاهش می‌دهد. 

سایت خبر فارسی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد