سیره هایی از جاودانه های آخر ماه صفر

یاد و نام پیامبر عظیم الشان و فرزندان عزیزش همیشه در جان و دل ما محبانشان موج می زند امید است رهرو طریقشان باشیم.انشاالله


فریادهای روح بر فراز تابوت را بشنوید

«فَاحذَروُا مِثلَ حَلَّ بِی؛ پس بترسید و مراقبت کنید از مثل آنچه بر من وارد شده است»۱ که مبادا حال شما نیز مانند حال من گردد.

 

 رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود:

 سوگند به آن کسی که جان محمّد (ص) در اختیار اوست، اگر شما موقعیت مرده را بنگرید و گفتارشان را بشنوید از تفکر درباره او غافل می شوید و درباره وضع خودتان گریه می کنید، تا آن وقت که جنازه میّت را بر می دارند و حمل می کنند، روح او بالای تابوتش قرار می گیرد و چنین فریاد می زند: 

«ای بستگان من! ای فرزندان من! دنیا با شما بازی نکند، همان گونه که با من بازی کرد، اموال دنیا را از راه مشروع و غیر مشروع جمع کردم و سپس همه آن را برای شما گذاردم، پس عیش و لذّت آن مال برای دیگران است، و مکافات حساب و بازخواست و پیامدهای آن برای من می باشد
 

«فَاحذَروُا مِثلَ حَلَّ بِی؛ پس بترسید و مراقبت کنید از مثل آنچه بر من وارد شده است»
۱ که مبادا حال شما نیز مانند حال من گردد. 

منبع:
 
۱بحارالانوار، ج۶، ص۱۶۱. 
۲عرفان و عبادت، ص۴۲۰.

 

 

ده توصیه امام حسن مجتبی(ع)

حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، در کلامی گهربار مکارم و فضائل اخلاق را ده مورد بیان فرموده و شرم و حیا را به عنوان راس این فضائل مورد تاکید قرار داده‌اند.

 امام حسن مجتبی علیه السلام فرموده‌اند: ده خصلت نیک از مکارم و فضائل اخلاق است :۱ ـ راستگویى ۲ ـ صداقت و راستى در وقت سختى و گرفتارى ۳ ـ بخشش به سائل ۴ـ خوش خُلقى ۵ ـ پاداش در مقابل کارها و ابتکارات ۶ ـ پیوند با خویشان ۷ـ حمایت از همسایه ۸ـ حق شناسى درباره دوست و رفیق ۹ ـ میهمان نوازی ۱۰ ـ در رأس همه این‌ها شرم و حیا.متن حدیث:

قال الامام الحسن المجتبی علیه السلام: مَکارِمُ الاَْخْلاقِ عَشَرَةٌ: صِدْقُ اللِّسانِ وَ صِدْقُ الْبَأْسِ وَ إِعْطاءُ السّائِلِ وَ حُسْنُ الخُلْقِ وَ الْمُکافاتُ بِالصَّنائِعِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ وَ التَّذَمُّمُ عَلَى الْجارِ، وَ مَعْرِفَةُ الْحَقِّ لِلصّاحِبِ وَ قِرْىُ الضَّیفِ وَ رَأْسُهُنَّ الْحَیاءُ

 

 

 

امام رضا علیه السلام چقدر به ما توجه دارند؟

محبت ودلدادگی رابطه ای است دوسویه که بین عاشق و معشوق برقرار می شود

 اگر بخواهیم ببینیم امام رضاعلیه السلام چقدر ما را دوست دارند بد نیست به گفته خود ایشان رجوع کنیم:

"شخصی به حضرت رضا علیه السلام عرض کرد:

تعریف خوش اخلاقی چیست؟فرمود:اینکه با مردم به گونه ای که دوست داری با تو رفتار کنند.

آن شخص دوباره سوال کرد که :تعریف توکل چیست؟حضرت فرمود:اینکه با وجود خدای تعالی از کسی نترسی

پس سوال نمود که :می خواهم بدانم قدر و منزلت من در نزد شما چگونه است:حضرت فرمود:نگاه کن ببین قدر ومنزلت من در نزد تو چگونه است.(ارشاد القلوب ج
۱ص۱۳۴)


برگرفته از : سایت افکارنیوز


 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد