داشتن یک زندگی شاد را بیاموزید


 

به گزارش ایران ویج ، در زندگی همه انسانها لحظات شاد و غمگین وجود دارد . شادی یک هیجان یا یک پدیده درونی است که می تواند به صورت شادابی ، نشاط ابراز شود. حس خوشحالی بصورت پر انرژی بودن ، داشتن حس خوب نسبت به خود و دیگران ، حس قدردانی ، حس تمایل به برقراری ارتباط با دیگران ، احساس رضایت و اعتماد به نفس در انسان دبده شود .

مردم همواره به دنبال افزایش سطح شادی و آرامش در زندگی خود و اطرافیانشان هستند . اصولا یکی از راههای ایجاد کردن و تقویت هیجان شادی در انسان انجام فعالیتها و کارهایی است که فرد به آنها علاقه دارد و جز ارزش های او محسوب می شود ...

 شرکت در یک کنسرت موسیقی ، انجام یک فعالیت ورزشی ، حضور در جمع دوستان ، ملاقات یک همکلاسی قدیمی، مطالعه کتاب مورد علاقه ، موفقیت در یک آزمون استخدامی ، ارتقاء شغلی و گرفتن ترفیع، از مواردی هستند که به تقویت این احساس کمک می کنند . از سوی دیگر پایین بودن اعتماد به نفس ، از دست دادن دوست یا فردی که به انسان نزدیک است ، عمل نکردن به تعهدات ، مورد بی مهری قرار گرفتن از سوی دیگران و مواردی از این قبیل باعث از دست دادن روحیه و در نتیجه غمگین شدن انسان می شود . روش دیگر افزایش اعتماد به نفس و هیجان شاد ، افزایش شناخت فردی از خود ، بو یژه تأکید برنقاط مثبت مانند، توانمندی ها و قابلیتها و تقویت کردن آنهاست ، به گونه ای که انسان نسبت خود احساس کرامت و ارزشمندی بیشتری داشته باشد .

داشتن یک دید واقع گرایانه و اینکه انسان بداند زندگی مجموعه ای است از فراز ها ، نشیب ها و از دست دادنها و بدست آوردن ها ، باعث خواهد شد که فرد در غم و اندوه ناکامی ها و شکست های خود گرفتار نشود و با داشتن ذهنی رها و سیال به خود اجازه دهد که شرایط ناخوشایند زندگی را با صبوری سپری نماید و بداند که شکست و ناکامی فرصتی برای آموزش و یادگیری برای رشد و تعالی در مسیر زندگی است .

برای افزایش احساس شادی می توان در جمع افرادی قرار گرفت که اصولا شاد هستند و این احساس را به اطرافیان خود نیز منتقل می کنند . همچنین می توان برای خود اهدافی تعیین کرد و با تلاش پس از کسب موفقیت شادی را تجربه کرد . مواردی از این دست بیانگر نوعی از شادی است که در آن فرد این احساس را به بیرون از خود وابسته می کند و به استفاده از یک محرک بیرونی ، به تحریک و ایجاد این هیجان در خود می پردازد . گاهی اوقات انسانها برای شاد بودن خود را محدود به داشتن امکانات خاص مادی ، موقعیتها و زمانهای خاص می کنند و وقتی از آنها سوال می شود که چرا شاد نیستید؟

پاسخ آنان این است که: ” دلیلی برای شاد بودن نمی بینم ، مگر چه اتفاقی افتاده است که شاد باشم . با این همه مشکل و گرفتاری دیگر مجالی برای شاد بودن نمی ماند.” این افراد ممکن است در زندگی مدام در حال شکوه و گلایه از ناملایمات و نا بسامانی های زندگی و دشواری شرایط زندگی خود بوده و دیگران را متهم به درک نکردن شرایط خود کنند . ممکن است در ادامه این روند ،دچار سردی هیجانی شوند و حتی نسبت به رخدادهایی که انسانهای دیگر را شاد می کند بی تفاوت شوند.

اما شادی واقعی و اصیل زمانی بوجود می آید که در آن فرد خود را مسئول تمام شرایط زندگی خود بداند و از هر فرصتی برای شاد بودن استفاده کند . دیدن یک منظره زیبا ، دیدن لبخند کودک ، کمک کردن به دیگران ، تلاش برای شاد کردن دیگران و موارد بسیار دیگر که در نگاه اول ساده به نظر می رسند .

داشتن یک تفکر شاد و مثبت اندیشی به این معنا است که در پدیده ها و اطراف خود به دنبال یافتن زیبایی ها باشیم و با دید مثبت به آنها نگاه کرده و در عین حال از تمامی ابعاد وجودی آنها آگاه باشیم و سعی کنیم با بخش های سازنده و مثبت وجود دیگران ارتباط برقرار کرده و به دنبال همگرایی و یافتن نقاط اشتراک با آنها باشیم و همواره برای تمام اطرافیان خود آرزوی شادی ، آرامش ، خیر ، برکت و عشق بنماییم .

جالب است وقتی یک انسان در حال تجربه احساس شادی است ، افکاری که به ذهن او خطور می کند ، از نوعی است که باعث افزایش آرامش و حس خیر خواهی و نوع دوستی در درون او می شود و او را بک انسان دوست داشتنی و جذاب تبدیل می کند که دیگران تمایل به مصاحبت با او دارند و در کارهای خود با او مشورت می نمایند .

یکی از ویژگی های انسانهایی که دارای هوش هیجانی بالا هستند ، داشتن کنترل هیجانی است و اینگونه افراد به یک سیالی هیجانی می رسند و می توانند در مواقع لزوم به صورت خودخواسته در درونشان شادی بوجود آورده و به منبع شادی آفرین برای دیگران تبدیل شوند و آن را به دیگران هدیه دهند .

یک لبخند واقعی شما قادر است در دیگران معجزه بیافریند و مرهمی بر درون بی قرار و ناآرام آنها باشد.

ابراز هیجان شادی و عشق به دیگران نه تنها باعث کم شدن و فروکش کردن این احساس نمی شود بلکه باعث افزایش آن به خاطر ابراز مجدد آن از سوی دیگران به شما می شود . شادی واقعی ، احساس رضایت ، داشتن حس قدردانی و سپاسگزاری هدیه ی خداوند به انسان است برای افزایش آن می توان این حس شادی را به دیگران ابراز کرده و منتقل نماییم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد